Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech

Létezik ez a diszkrimináció? – tehetnénk fel a kérdést, ha nem tudnánk a választ. Tudjuk. Elsődlegesen szülőként, de magam pedagógusként is: ahhoz, hogy ma egy gyerek az érettségi tájékán nyelvvizsgával rendelkezzen, számtalan különóra szükséges – magántanárnál vagy nyelviskolában.

Az átlagos oktatási folyamatban a tanuló nem szerzi meg azt a tudást, hogy nyelvi képessége az érettségivel párhuzamosan meglegyen. S erről dokumentuma is legyen. Az általános iskolában jobbára negyedik évfolyamtól kezdődik a nyelvoktatás, heti három órában, csak ideális esetben kiscsoportosan. Az elért tudásszintet osztályzatok jelzik, ám ezek összehasonlíthatósága csak numerikus.

A középiskola az igen heterogén tudásszintű gyerekekkel leggyakrabban „elölről kezd" mindent, s csak remélhető, hogy a szaktanári ellátás is biztosított lesz az érettségiig. Színes történeteket mindenki ismer, akinek ilyen korú gyermeke volt, van. Az érettségi pedig csak érettségi, de nem nyelvvizsga.

A felsőoktatás azonban már nem vállalja a nyelvoktatást, ugyanakkor az oklevél kiadását nyelvvizsgához köti. A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete ezt diszkriminatívnak és etikátlannak tartja. És a rendszer ismeretében ez a súlyos kijelentés jogos. Megoldásként viszont semmiképpen nem javasolható, hogy a felsőoktatás visszalépjen.

A XXI. században, az Egyesült Európában igen visszás a magyar lakosság idegen nyelvi kompetenciája, s itt most nem részletezném a tárgykörben végzett méréseket, mivel ezek köztudottak. Ezért jogosan elvárható, hogy a felsőfokú végzettség nyelvtudással is párosuljon! Sőt!

A C típusú nyelvvizsga meglétét ezen a szinten kevésnek is találom. Egyértelmű azonban, hogy az oktatási rendszernek önmagában kell biztosítania a megfelelő szintű nyelvtudást, minimum egy idegen nyelv ismeretét. Ez a nyelv pedig az angol kell, hogy legyen, mert ha ebben is „választhatóságot" biztosítunk, az ismét szétzilálja a rendszert. Általános iskolában - lehetőleg első osztálytól - emelkedő óraszámban tanítva az angolt, az alapfokú nyelvvizsgáig kellene/lehet eljuttatni a tanulókat, és az alapfokú nyelvvizsga feltételévé válna a gimnáziumi továbbtanulásnak.

Ahogyan 4., 6. és 8. évfolyamon OKÉV mérések formájában (végre) a matematikai és a szövegértési kompetenciát mérjük, ugyanígy mérendő kellene legyen a nyelvoktatás eredményessége is.

A középiskolában - szintén országos mérések beiktatásával! - középfokú nyelvvizsgáig kellene eljuttatni a tanulókat, a sikeres nyelvvizsga-„papír" az érettségi része lenne, egyben feltétele a felsőoktatásba való bekerülésnek.

Így az oktatási rendszer valóban esélyegyenlőséget biztosítana - kétségtelen, hogy az oktatási holdudvar üzletét rontva, viszont nagyon jó angoltanárok kerülnének vissza a rendszerbe... A felsőoktatásnak azonban vállalnia kell a szaknyelv, akár egy-egy tárgy angol nyelvű oktatását!

Összegezve tehát: Nincs szükség arra, hogy egy bizonyos színvonal megköveteléséből visszalépjünk. Arra sem, hogy az állam - ilyen javaslat is volt - megfinanszírozzon nyelvvizsga díjakat, hiszen már finanszírozza az iskolai nyelvoktatást. A meglevő rendszert kell hatékonyan - követelményeket felállítva és ellenőrizve - működtetni, ehhez a feltételek adottak, ahol szükséges, ott javíthatóak.

Mayerné Mikó Ágnes tanár

 

Si Un Bal masqué ne figure pas parmi les plus connus de ses opéras, le fait divers qui inspira...
Kezdő szinttől bármilyen típusú és szintű nyelvvizsgára, érettségire, üzleti és állásinterjúkra,...
Se prolongeant sur plus de 45 jours (du 29 décembre 1944 au 13 février 1945), le siège de Budapest...
A néhai Diana hercegnő nevét fogja viselni az a tér Párizsban az Alma híd tövében, amely alatti...
Következzenek: pronom personnel, pronom réfléchi. Avagy személyes és visszaható névmások a...
Az ötszáz éves Chambord-kastély bélyege - Le timbre des 500 ans du château de Chambord
A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó