Bienvenu sur www.francianyelv.hu   A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Bienvenu sur www.francianyelv.hu GSpeech

A híres divatházak tulajdonosai, a tervezõk, a fotósok, a szakma apraja és nagyja még nem sejtette, hogy egy napon nemcsak hogy emlékezni fognak erre a mosolygós kis japánra, hanem címlapokon fogják öles bet?kkel hirdetni ország-világ elõtt, hogy "íme, a legnyugatiasabb japán tervezõ és a legjapánabb nyugati tervezõ", aki önmagát egyszer?en csak "virágembernek" nevezi, és aki döntõ mérföldköve lett a divattörténelemnek.

Kenzo Takada 1939-ben született Himejiben. Hagyományokat õrzõ környezetben nevelkedett, s a szülõi ház nagy hatást gyakorolt késõbbi pályafutására. Édesapja tradicionális teaházat vezetett, ahol rendszeresen megfordultak kimonókereskedõk. A finom anyagok már gyermekkorában vonzották: szülei gyakran látták, amint fiú és lányka babaruhákat tervezget a kis Takada.

Tehetsége és eltökéltsége családját is meggyõzte arról, hogy a divat vonala felé húz gyermekük szíve. Megengedték neki, hogy rajz és design szakra jelentkezzen, jóllehet a tanulás mellett mindvégig dolgoznia kellett. 1960-ban kitüntetéssel végezte el a tokiói képzõmûvészeti iskolát. Tanulmányai befejezése után munkáit a SOEN-díjjal jutalmazták, mely a japán divatszakma egyik legrangosabb elismerése. Huszonegy évesen már sikeres tervezõnek számított hazájában; Kenzót azonban ez nem elégítette ki. Rendszeresen tanulmányozta a francia irányzatokat, s a divat fõvárosába vágyott, hogy ott is megmérettessen. Nyugodt és kiszámítható élete lehetett volna szülõföldjén, de sóvárgó lelke arra ösztönözte, hogy kilépjen saját kis szûknek vélt keretei közül.

{mospagebreak}

Családja és tanárai tiltakozása ellenére Párizsba ment. Autóját eladta, néhány frank lapult csak zsebeiben, franciául egy árva szót nem tudott, egyetlen kincse volt: néhány divatvázlata. Elsõ komoly sikerét akkor érte el, mikor '65-ben Louis Féraud tervezõ megvásárolta vázlatait. Hamar talált magának munkát; egy textilcégnél helyezkedett el, ahol folyamatosan tervezett és álmodozott! És mint a mesében, álmai valóra váltak: öt év eltelte után már saját divatüzletet tudott nyitni, és francia nyelven szólította meg kedves kuncsaftjait. Voilá! Modelljei óriási sikert arattak, és a Kenzo-butik azonnal felkapottá vált. Különösen akkor özönlöttek a vevõk, mikor az Elle magazin a címlapon hozta le ruhatervét és napjaink legforradalmibb divattervezõjének nevezte. Fényes virágmintákkal és felt?nõ színekkel ötvözött pamutruhái rendkívül népszer?vé váltak. A minták keveréséhez zseniálisan értõ Kenzo a keleti szokást utánozva több rétegben használta fel a kelméket. Korai munkáit a lezser tunikák, nadrágok és köpenyek jellemezték; és mindent virággal borított be! Õ maga rajong a virágokért, ifjúkorában gyakran lefestette õket. Minden alkotásában, legyen az egy öltözet ruha vagy illat, felfedezhetõ a természet egy-egy része. M?vészete olyan, mint egy virágoskert, melyet a legkisebb levéltõl a legbujább bokorig értõ és szakavatott kezek terveztek meg. Élénk, vidám stílusa, amely igen távol áll az haute-couture-tõl, szinte ledöntött minden korlátot osztályok és nemzetiségek között. A mély európai lélek és divatstílus számára fellélegzés volt Kenzo színrelépése, hisz a virágok, a fák, a természet üdeségét magukon hordozó kollekciói friss fuvallattal ajándékozták meg vén kontinensünk lakóit. Legújabb kreációi szerények és szinte dísztelenek. Letisztult, egyszer? formái jelenleg is a legkedveltebb stílusirányzathoz tartoznak. 1988 óta az egész világot behálózó üzletlánca van. A mai napig is Párizsban élõ Kenzo neve egyet jelent a szépség, vidámság, virágözön, minõség és kényelem fogalmával. 


{mospagebreak}

A japán kertek világa elevenedik meg Kenzo elsõ nõi parfümjében. Az 1988-ban megalkotott Kenzót a parfümök ikebanájának is nevezik. A magnólia, a gardénia és az ylang-ylang tartalmú kreációját a híres francia illatkomponista, François Caron párolta le. Üvegének formája kavicsot szimbolizál, mely a japán kert alapjára utal. 1992-ben dobta piacra a Parfum d'étét, mellyel a nyár hangulatát kívánta egy üvegfalevélbe zárni. A lefagyasztott falevél formájú üvegcsében az õszibarack, a jácint, a rózsafa, a gyöngyvirág, a jázmin, a szantálfa, a pézsma, az ámbra és a cédrus együttese oly friss, mint a nyári forróságban átsuhanó, h?sítõ szellõ. '94-ben következett a Kashaya, melynek üvegén összefonódott növények ága-boga található. Dobozának narancssárga árnyalatával Kenzo a napra utal, ahogy az sárgás fényével és melegével élteti, érleli a növényeket és a virágokat. Az 1996-ban megjelentetett L'eau par Kenzo a friss víz és a természetes illatok foglalata. A nádhajtások, az illatos menta, a paradicsommag, a kék cédrus, a zöld orgona, az amarillisz, a vízililiom, a mandarin, a barack, a vanília és a pézsma alkotta kompozíció szinte megérteti Kenzo gondolat- és érzelem-világát. Az egyébként tartózkodó Kenzo itt mintha megnyílt volna, és mintha önmagáról, gyerekkoráról, küzdelmeirõl, sikereirõl, nehezebb-könnyebb pillanatairól mesélt volna az illatkreátornak. Mintha azt mondta volna, hogy "ezek azok a növények, melyekhez valamilyen élményem f?zõdik". Amikor esténként a kertben üldögéltek a családdal, és mindent áthatott a zöld orgona és az amarillisz illata; vagy a kék cédrus és a nád látványa, melyet annyiszor megcsodált iskolába menet. Vagy a vízililiom, amelynek szirmait lefestette, hogy késõbb egy ruhakölteményében is megörökíthesse. Ez az illat egy kicsit az ars poeticája is. Nem véletlenül reklámozták úgy, hogy H2O+ szív = l'eau par Kenzo. Ez Kenzo szíve, Kenzo vize, mely személyiségének jellegzetességeihez is közelebb vihet minket (50 ml: 10 250Ft). Ugyanebben az évben jelent meg a Jungle, melynek üvegén egy kis elefánt ékeskedik, majd a Le Monde Est Beau (A világ csodálatos!) néven elhíresült, tavaszi virágcsokrot idézõ kompozíciója következett, melyben a japán cseresznyefavirág és a selyemfa virága illatozik. '98-ban a f?szeres-gyümölcsös Kenzo Jungle Tigre-vel rukkolt ki, '91-ben pedig a Kenzo pour Homme-mal. Üvege a jellegzetes nád, mely Japánban annak a férfinak az erejét és szilárd jellemét szimbolizálja, aki nem retten vissza semmitõl sem, és nem törik meg a csapásoktól. A Jungle pour Homme-ban kevésbé ismert aromákat és nemes fákat használt fel arra, hogy egy erõs karakter?, új férfiillatot hozzon létre.

A tervezõk többségétõl eltérõen Kenzo maga felügyeli illatszerei elkészítését. '99-ben a L'eau par Kenzo pour Homme-mal a yuzu, a citrom, a lótuszlevél, a vízimenta, a zöld bors és a fehér pézsma érdekes elegyét alkotta meg, mely "méltó társa" lett a három évvel korábban megjelentetett nõi változatnak. Kenzo egyik leghíresebb m?ve, a Flower by Kenzo mind külsõ megjelenésével, mind belsõ tartalmával minden idõk egyik legsikeresebb kompozíciója lett. A pipacsmotívum, mely az üvegétõl kezdve a dobozig fellelhetõ, játékos eleganciával vonul végig e minden szempontból oly különleges alkotáson. Kenzo elérte célját: valóban úgy érezhetjük magunkat, mintha egy pipacsmezõn sétálgatnánk, ahol szikrázóan süt ránk a nap, csak néhány kis felhõ fodrozódik az égen, a madarak boldogan csivitelnek, távolban a hegyekbõl bódító illat csapja meg orrunkat, valahonnan lovak nyerítése hallatszik, és az élet oly felhõtlennek és gondtalannak t?nik, hogy le is ülünk a mezõn. Hátradõlünk a pipacstenger közepén, mellettünk méhecskék zümmögnek, mi pedig az égre nézünk és gyönyörködünk mindabban a szépben és jóban, mellyel megajándékozott minket az élet. 

{mospagebreak}

A hétköznapok forgatagában egy üvegbõl készült pipacsvirágszál emlékeztetni fog minket erre a békés és nagyszerû kikapcsolódást adó hangulatra. Összetevõi: bolgár rózsa, vad galagonya, pármai ibolya, kasszia, vanília, opponax, fehér pézsma, cyclosal és hedione (50 ml: 15 400 Ft). A vadonatúj Summer by Kenzo az idei nyár egyik nagy slágere. A napsütést, a jókedvet és az örömöt elraktározó illat egy mediterrán életérzést juttat eszünkbe. Szinte megelevenednek a hangulatos olasz, spanyol vagy akár görög tájak. Talán az összetevõiben erõsen domináló toscanai citrus teszi, hogy szinte magunk elõtt látjuk az érett búzatábláktól sárgálló toscanai dombokat, szinte halljuk a fák lombkoronájában cirpelõ bogarakat vagy a nevetõs pincér hangját, ahogy készségesen odahajol, hogy "pronto", és felveszi kedvenc ételünkre, a finom tortelinni con funghi-ra a megrendelést. Talán Kenzo is Toscanában piheni ki fáradalmait, és névtelenségbe burkolózva oda bújik el a világ zajától? Nem tudjuk, de mindenesetre nyári kompozíciója újra telitalálat mindazok számára, akik szeretik a gyümölcsös-virágos, könnyedebb illatokat. 

A toscanai citrus mellett még megtalálható a citrom, a bergamott, a mimóza, az ibolya, a mandula, a borostyán, a styras fa és a fehér pézsma (50 ml: 15 400 Ft).

(Forrás: Hetek, Tóth Zsuzsanna)

Que ce soit sur les bords de la Seine ou du Danube, voici une rentrée dont ne se plaindront pas...
Le 6 octobre: voilà une date qui n ´ évoquera probablement pas grand chose pour la majorité de nos...
Au lendemain de la Guerre, une célèbrité aurait, paraît-il, déclaré: ”J´aime tellement l´Allemagne...
Les mélomanes et amateurs d ´ opéras le savent bien: la turquerie fut un genre tr è s en vogue en...
Comme l ´ on sait, le Trois septembre marque l ´ anniversaire de la déclaration de guerre à l ´...
Pour terminer l´été en beauté et célébrer ensemble les premiers beaux jours de l´automne, rien de...
A kijelölt francia nyelvű szöveg felolvasásához kattints a hangszóróra! Francianyelv.hu felolvasó